Statut Stowarzyszenia
POSTANOWIENIA OGÓLNE
 
  1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Klub Kardiochirurgów Polskich” i jest stowarzyszeniem użyteczności publicznej. W dalszych postanowieniach niniejszego Statutu Stowarzyszenie „Klub Kardiochirurgów Polskich” zwane będzie Stowarzyszeniem.
  2. Stowarzyszenie jest kontynuatorem tradycji Klubu Kardiochirurgów Polskich,  założonego w 1983 roku. 
  3. Stowarzyszenie może posługiwać się własnym znakiem graficznym (logo). Wzór znaku graficznego stanowi załącznik do niniejszego Statutu. 
  4. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swych Członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
  5. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania. 
  6. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach. 
SIEDZIBA STOWARZYSZENIA, CZAS TRWANIA, OSOBOWOŚĆ PRAWNA 
 
  1. Stowarzyszenie podlega wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.
  2. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
  3. Stowarzyszenie prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polski i poza jej granicami.
  4. Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa. 
  5. Czas trwania Stowarzyszenia jest nieokreślony. 

CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY ICH REALIZACJI

 

Celem Stowarzyszenia jest:

 

  • 1.1.  podnoszenie jakości praktyki w dziedzinie kardiochirurgii;
  • 1.2.  ocena wyników i jakości leczenia w dziedzinie kardiochirurgii;
  • 1.3.  reprezentowanie środowiska kardiochirurgów polskich;
  • 1.4.  określanie, wzmacnianie i kontrolowanie podstawowych standardów w programach szkolenia i specjalizacji w dziedzinie kardiochirurgii;
  • 1.5.  propagowanie i zachęcanie do badań podstawowych i klinicznych w dziedzinie kardiochirurgii;
  • 1.6.  stymulowanie i monitorowanie jakości działalności naukowej w zakresie kardiochirurgii, w tym także w zakresie stopni i tytułu naukowego.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele, w szczególności poprzez:

 

  • 2.1.  monitorowanie jakości leczenia w kardiochirurgii poprzez analizę danych  Krajowego Rejestru Operacji Kardiochirurgicznych;
  • 2.2.  wspieranie i prowadzenie akcji promujących kardiochirurgię;
  • 2.3.  współpracę z organizacjami o celach podobnych do celów Stowarzyszenia;
  • 2.4.  współpracę z placówkami medycznymi;
  • 2.5.  wspieranie i prowadzenie analiz rynkowych dotyczących kardiochirurgii;
  • 2.6.  organizowanie specjalistycznych szkoleń i kursów dotyczących kardiochirurgii;
  • 2.7.  publiczne prezentowanie stanowiska w sprawach dotyczących kardiochirurgii i kardiochirurgów;
  • 2.8.  wspieranie działalności wydawniczej;
  • 2.9.  doradztwo w dziedzinie kardiochirurgii, w tym sporządzanie ekspertyz i opinii;
  • 2.10.  współpracę, a zwłaszcza wymianę doświadczeń i informacji z innymi stowarzyszeniami.

NABYCIE CZŁONKOWSTWA W STOWARZYSZENIU

  1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na Członków aktywnych, Członków międzynarodowych, Członków honorowych oraz Członków wspierających.
  2. Członkiem aktywnym Stowarzyszenia może być lekarz o specjalizacji z kardiochirurgii, obywatel polski lub praktykujący na terenie Polski cudzoziemiec, bez względu na miejsce jego zamieszkania, wykonujący zawód kardiochirurga przez okres co najmniej 6 (sześć) lat, posiadający stopień naukowy co najmniej doktora habilitowanego lub kierujący samodzielnym oddziałem lub kliniką kardiochirurgiczną.
  3. Członkiem międzynarodowym może być cudzoziemiec, bez względu na miejsce zamieszkania, będący wybitnym kardiochirurgiem, którego działalność zawodowa wykazuje ścisły związek z polską kardiochirurgią.
  4. Członkiem honorowym Stowarzyszenia  może być  każda osoba fizyczna, bez względu na obywatelstwo, o wybitnych zasługach dla Kardiochirurgii Polskiej.
  5. Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, która złożyła pisemny wniosek o przyjęcie do Stowarzyszenia.
  6. Przyjmowanie członków Stowarzyszenia oraz ich wykluczanie ze Stowarzyszenia  należy do kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia i wymaga uchwały podjętej przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia  kwalifikowaną (tj. ¾) większością głosów. Przyjęcie w poczet Członków Stowarzyszenia  wymaga pisemnej rekomendacji dwóch Członków aktywnych Stowarzyszenia oraz pisemnego wniosku kandydata do Zarządu Stowarzyszenia o przyjęcie w jego poczet.
  7. Zarząd Stowarzyszenia jest zobowiązany do prowadzenia aktualnej listy Członków Stowarzyszenia, zawierającej nazwisko i imię albo firmę (nazwę) oraz adres (siedzibę) każdego Członka, jak również aktualny adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu kontaktowego. Każdy Członek Stowarzyszenia może przeglądać listę Członków Stowarzyszenia.

UTRATA CZŁONKOWSTWA W STOWARZYSZENIU

 

1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku:

 

  • 1.1. złożenia przez Członka Stowarzyszenia pisemnej rezygnacji;
  • 1.2. śmierci Członka Stowarzyszenia będącego osobą fizyczną lub utraty osobowości prawnej przez Członka będącego osobą prawną;
  • 1.3. wykluczenia ze Stowarzyszenia.

 

2. Wykluczenie ze Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia z powodu:


  • 2.1. zalegania z zapłatą składek członkowskich, jeżeli Członek Stowarzyszenia nie uiści zaległych należności w nieprzekraczalnym terminie trzech miesięcy od daty otrzymania pisemnego wezwania do uregulowania zaległości;
  • 2.2. pozbawienie Członka praw publicznych;
  • 2.3. istotnego naruszenia przez Członka interesów Stowarzyszenia i/lub łamania postanowień Statutu i/lub uchwał władz Stowarzyszenia,
  • 2.4. zaniechanie przez Członka wypełniania swoich obowiązków, a w szczególności obowiązku uczestnictwa w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, przy czym podstawę do wykluczenia Członka z uwagi na brak uczestnictwa w posiedzeniach Walnego Zabrania Członków Stowarzyszenia stanowi co najmniej trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na tych posiedzeniach w okresie dwóch kolejnych lat kalendarzowych;
  • 2.5. rażącego naruszenia przez Członka dobrego imienia lub autorytetu Stowarzyszenia i/lub działania na szkodę Stowarzyszenia.

 

3. Pisemną rezygnację z członkostwa w Stowarzyszeniu składa się Zarządowi Stowarzyszenia.



4. Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu ze Stowarzyszenia należy umożliwić Członkowi, którego uchwała ma dotyczyć, złożenie wyjaśnień co do przyczyn wykluczenia. Uchwała o wykluczeniu jest ostateczna. Uchwała o wykluczeniu podlega przekazaniu Zarządowi Stowarzyszenia w celu uaktualnienia listy Członków Stowarzyszenia.

UTRATA CZŁONKOWSTWA W STOWARZYSZENIU

 

1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku:

 

  • 1.1. złożenia przez Członka Stowarzyszenia pisemnej rezygnacji;
  • 1.2. śmierci Członka Stowarzyszenia będącego osobą fizyczną lub utraty osobowości prawnej przez Członka będącego osobą prawną;
  • 1.3. wykluczenia ze Stowarzyszenia.

 

2. Wykluczenie ze Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia z powodu:

  • 2.1. zalegania z zapłatą składek członkowskich, jeżeli Członek Stowarzyszenia nie uiści zaległych należności w nieprzekraczalnym terminie trzech miesięcy od daty otrzymania pisemnego wezwania do uregulowania zaległości;
  • 2.2. pozbawienie Członka praw publicznych;
  • 2.3. istotnego naruszenia przez Członka interesów Stowarzyszenia i/lub łamania postanowień Statutu i/lub uchwał władz Stowarzyszenia,
  • 2.4. zaniechanie przez Członka wypełniania swoich obowiązków, a w szczególności obowiązku uczestnictwa w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, przy czym podstawę do wykluczenia Członka z uwagi na brak uczestnictwa w posiedzeniach Walnego Zabrania Członków Stowarzyszenia stanowi co najmniej trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na tych posiedzeniach w okresie dwóch kolejnych lat kalendarzowych;
  • 2.5. rażącego naruszenia przez Członka dobrego imienia lub autorytetu Stowarzyszenia i/lub działania na szkodę Stowarzyszenia.

 

3. Pisemną rezygnację z członkostwa w Stowarzyszeniu składa się Zarządowi Stowarzyszenia.


4. Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu ze Stowarzyszenia należy umożliwić Członkowi, którego uchwała ma dotyczyć, złożenie wyjaśnień co do przyczyn wykluczenia. Uchwała o wykluczeniu jest ostateczna. Uchwała o wykluczeniu podlega przekazaniu Zarządowi Stowarzyszenia w celu uaktualnienia listy Członków Stowarzyszenia.

WŁADZE STOWARZYSZENIA
 
Władzami Stowarzyszenia są:
 
  1. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia;
  2. Zarząd;
  3. Komisja Rewizyjna.

WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA

 

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
  2. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  3. Zwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia powinno się odbyć w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku kalendarzowego, w celu m.in. rozpatrzenia sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz oceny działalności Stowarzyszenia.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub wniosek 10 członków Stowarzyszenia, uprawnionych do głosowania. Zarząd jest zobowiązany do zwołania Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w terminie 21 dni od otrzymania wniosku. Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w terminie 21 dniowym Członkowie, którzy podpisali wniosek, mogą zwołać Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia samodzielnie, jak również umieścić określone sprawy w porządku obrad tego Zebrania.
  5. Zaproszenia na Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia są wysyłane pocztą elektroniczną lub listownie na ostatni podany Stowarzyszeniu adres Członka Stowarzyszenia, na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem. Zawiadomienie o Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia powinno zawierać informację o miejscu i czasie odbycia Zebrania oraz o planowanym porządku obrad.
  6. Dla ważności uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia konieczna jest obecność co najmniej połowy Członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania. Jeżeli ze względu na liczbę obecnych Członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania podejmowanie uchwał nie będzie możliwe, w ciągu następnych 14 dni należy zwołać kolejne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, w sposób określony w ust. 5 powyżej. Ponownie zwołane Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia będzie uprawnione do podejmowania ważnych uchwał bez względu na ilość obecnych na nim Członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
  7. Uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów, o ile bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa lub postanowienia niniejszego Statutu nie stanowią inaczej.
  8. Głosowanie jest jawne. Tajne głosowanie zarządza się przy wyborach oraz nad wnioskami o odwołanie Członków organów Stowarzyszenia, jak również w sprawach osobowych.
  9. Z każdego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia sporządza się protokół. Zarząd jest obowiązany prowadzić księgę protokołów Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
  10. Do zakresu kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy:
    • 10.1. powoływanie i odwoływanie Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    • 10.2. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia Członków Stowarzyszenia, jak również wykluczenia ze Stowarzyszenia,
    • 10.3. ustalanie wysokości i zasad płatności składek członkowskich;
    • 10.4. ocena działalności Stowarzyszenia oraz jego władz, w tym rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    • 10.5. podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd,Komisję Rewizyjną i Członków Stowarzyszenia;
    • 10.7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
    • 10.6. uchwalanie szczegółowych programów działalności Stowarzyszenia;
    • 10.8. podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia;
    • 10.9. uchwalanie szczegółowych regulaminów działania Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz regulaminu obrad Walnego Zebrania CzłonkówStowarzyszenia;
    • 10.10. przyznawanie wyróżnień, o których mowa w § 11 Statutu;
    • 10.11. podejmowanie uchwał we wszelkich sprawach, które nie należą, zgodnie z niniejszym Statutem, do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

ZARZĄD I KOMISJA REWIZYJNA STOWARZYSZENIA



  • Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej powołuje i odwołuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród Członków Stowarzyszenia, posiadających bierne prawo wyborcze. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia może odwołać Zarząd lub Komisję Rewizyjną w każdym czasie przed upływem kadencji.
  • Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat. Mandat członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem odbycia zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, odbywającego się w roku kalendarzowym, w którym upływa okres kadencji.
  • Mandat Członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania. Jeżeli rezygnującym jest jeden Członek Zarządu (Komisji Rewizyjnej), skutek nastąpi w przypadku złożenia stosownego oświadczenia pozostałym Członkom Zarządu (Komisji Rewizyjnej). Jeżeli rezygnuje cały Zarząd (Komisja Rewizyjna), oświadczenie powinno być złożone na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.
  • W przypadku wygaśnięcia mandatu Członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji, Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia dokona uzupełnienia składu na okres do upływu kadencji.
  • W przypadku wygaśnięcia mandatu Członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, bez względu na przyczynę tego wygaśnięcia, pełni on swoje funkcje do czasu wyboru innej osoby na jego miejsce, chyba że Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia postanowi inaczej.
  • Członek Zarządu nie może równocześnie pełnić funkcji w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
  • Członek Komisji Rewizyjnej nie może równocześnie pełnić funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia.
  • Członek Zarządu i Komisji Rewizyjnej może być ponownie wybrany do pełnienia tej funkcji tylko jeden raz.
  • Zarząd Stowarzyszenia składa się z trzech członków: Prezesa Zarządu Stowarzyszenia, Sekretarza oraz Skarbnika.
  • Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub upoważniony przez niego Członek Zarządu.
  • Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeżeli wszyscy Członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Postanowienia § 8 pkt 5 Statutu stosuje się odpowiednio.
  • Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności połowy członków Zarządu. W razie równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.
  • Zarząd może, stosownie do potrzeb, powoływać komisje, zespoły robocze i inne jednostki dla realizacji poszczególnych zadań Stowarzyszenia.
  • Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia i reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
  • Do składania oświadczań woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest każdy z Członków Zarządu działający samodzielnie.
  • Do zakresu działania Zarządu, oprócz innych zadań wymienionych w niniejszym Statucie, należy:

    • 16.1. realizacja postanowień Statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia;
    • 16.2. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia, zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
    • 16.3. przyjmowanie wniosków w sprawie przyjęcia w poczet Członków Stowarzyszenia oraz wniosków o wykluczenie ze Stowarzyszenia;
    • 16.4. prowadzenie dokumentacji prawnej i księgowej Stowarzyszenia;
    • 16.5. sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności Stowarzyszenia;
    • 16.6. przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków Stowarzyszenia propozycji dotyczących wysokości i zasad płatności składek członkowskich.


  • Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym i nadzorczym Stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym z Przewodniczącego.
  • Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2 członków Komisji. W przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
  • Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.  Postanowienia § 8 ust. 5 Statutu stosuje się odpowiednio.
  • Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

    • 20.1. kontrola gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
    • 220.2. składanie Walnemu Zebraniu Członków Stowarzyszenia pisemnego sprawozdania wraz z oceną działalności Zarządu,
    • 220.3. przedstawianie Zarządowi na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia uwag i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia.

MAJĄTEK STOWARZYSZENIA


    • Majątek Stowarzyszenia powstaje z:

      • 1.1. składek członkowskich;
      • 1.2. dochodów z majątku Stowarzyszenia;
      • 1.3. dochodów z działalności Stowarzyszenia;
      • 1.4. darowizn, spadków, zapisów i subwencji z Polski jak i z zagranicy;
      • 1.5. dotacji;
      • 1.6. ofiarności publicznej;

 

  • Majątek Stowarzyszenia stanowią również ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe, udziały, papiery wartościowe, środki pieniężne otrzymane lub nabyte w trakcie działalności Stowarzyszenia.
  • Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego Członków. Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej podejmowana jest przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia i wymaga uprzedniego wpisu do rejestru przedsiębiorców.
  • Dla wykonywania swoich zadań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.

WYRÓŻNIENIA

 

  • Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia może na wniosek Zarządu przyznać Członkom Stowarzyszenia następujące wyróżnienia:
    • 1.1. Wyróżnienie Złoty Skalpel Klubu Kardiochirurgów Polskich;
    • 1.2. Wyróżnienie Złote Serce Klubu Kardiochirurgów Polskich.

 

  • Wyróżnienie Złoty Skalpel może być przyznane dla kardiochirurga, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kardiochirurgii.
  • Wyróżnienie Złote Serce może być przyznane każdej osobie zasłużonej dla rozwoju polskiej kardiochirurgii.
ZMIANA STATUTU, ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
 
  1. Uchwała Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia zapada większością dwóch trzecich głosów.     
  2. Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia podjętej większością dwóch trzecich głosów. 
  3. W razie rozwiązania Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia powołuje likwidatorów spośród Członków Zarządu lub spoza ich grona oraz podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
WSPÓŁPRACA  STOWARZYSZENIA 
Z POLSKIM TOWARZYSTWEM KARDIO I TORAKOCHIRURGÓW
 
W zarządzie Polskiego Towarzystwa Kardio i Torakochirurgów Stowarzyszenie  reprezentowane jest przez Prezesa Zarządu.